کاروانسرای "ینگی امام" در البرز جهانی شد

کاروانسرای "ینگی امام" در البرز جهانی شد
شناسه خبـر : ۱۱۳۳۱۷ دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

استاندار البرز در پیامی ثبت جهانی کاروانسرای "ینگی امام " در پرونده زنجیره‌ای کاروانسرای ایرانی را در این استان به ایرانیان و تمام مردم شریف استان تبریک گفت.

در متن پیام " مجتبی عبداللهی " آمده است: آنچه که ما امروزه با نام کاروانسرای ایرانی به جهانیان ارائه و معرفی کرده ایم؛ حاصل پویایی تفکر نیاکان ما است که نخستین بار ۲۵۰۰ سال پیش با ایجاد چاپارخانه امکان سفرهای بلند فرا منطقه ای را فراهم کردند.

استاندار البرز یادآورشد: این بنا در دوره اسلامی و به ویژه دوره صفوی با نام کاروانسرا به اوج شکوفایی رسید و برای نخستین بار شرق آسیا، غرب آسیا، اروپا و آفریقا را به هم پیوند داد و علاوه بر کالا تفکر ایرانی اسلامی را به دنیا ارایه کرد.

وی افزود: کاروانسرای ینگی امام با شاخصه هایی چون چهار ایوانی ، آب‌انبار مرکزی، پی‌ریزی نواری و پنج بار انداز همچون نگینی در میانه جاده ابریشم باستانی می‌درخشد، امید است که با ثبت جهانی این اثر، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی دست در دست هم رونق صنعت گردشگری را در استان سرعت ببخشیم.

استاندار البرز بیان کرد: در این راه از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ، همچنین مدیران و کارشناسان استانی آن و تمام دلسوزانی که برای ثبت این افتخار ملی همراهی لازم را داشتند صمیمانه قدردانی می‌ شود.

کاروانسرای تاریخی ینگی امام مربوط به دوره تاریخی صفویه در شهرستان ساوجبلاغ البرز واقع شده است.

 

بر اساس برخی تحقیقات کارشناسی "ینگی امام" یا "ینگه امام" نام محاوره‌ای "ینگه مام" (ینگه به معنای تازه و نو است) یکی از روستاهای کهن و ترک زبان شهرستان ساوجبلاغ است که امامزاده، کاروانسرا و تپه‌ای تاریخی را در خود جای داده‌است. در ابتدا نام ینگی امام به امامزاده و سپس به کاروانسرا و تپه و هم‌اکنون به همه این روستا اطلاق می‌شود. در حال حاضر ینگی امام به شهر هشتگرد اضافه شده و اکنون ابتدای شهر هشتگرد از جاده قدیم کرج به سمت قزوین است.

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz